Historia

 

Här håller jag mig till min så kallade "karriär".

Min sceniska bakgrund är den att jag spelat amatörteater sedan gymnasietiden. Min egentliga scendebut var i Klippans Gymnasieskolas julrevy 1978.

   

Jag upptäckte att jag gillade att stå på scen och gick med i NBVs amatörteaterförening i Helsingborg. Under några år sökte jag till olika scenskolor och var snubblande nära att komma in, men åkte tyvärr ut i sista omgången vid ett par tillfällen.

Läsåret 83/84 gick jag teaterlinjen på Ingesunds folkhögskola i Arvika. Det var mycket lärorikt och där träffade jag även Tove, min då blivande fru.

   

Under några år varvade jag diverse jobb med amatörteater och jag var under flera år mycket aktiv i det alternativa kulturlivet i Helsingborg och bl.a. spelade jag Scapin i Molieres "Scapins skälmstycken" 1986 om vilket pressen skrev:

"Mest imponerad blev jag av Martin Svensson som spelade den finurlige och baksluge Skapin med enorm utstrålning. Hans mimik, hans pantomimspel och röstförvandlingar kändes minsann inte som de utfördes av en amatörskådespelare i en premiärföreställning"
- Larsolof Carlsson, HD

   
Jag var med och startade Kulturhuset Röda Kvarn och Folkets Bio i Helsingborg. Genom Röda Kvarn träffade jag Johan Tell. Tillsammans med Johan gjorde jag sedan tre kabaréer:
   

Kärlek och satir på Röda Kvarn -87

En klassisk kabare, med sånger, sketcher och dikter. Johan och jag samt Irene Grahn och Nettan Simson. Johan Winberg spelade piano. En lysande föreställning. Hur bra som helst. Kulturhuset Röda Kvarns första egna produktion.

"…lika rolig, som beskrivningen av det är torftig." - NST
"Dråpligt och tänkvärt" - HD
"Skarpsinnig satir" - Arbetet

   

Sydvästen -88

Specialarrangemang tilsammans med jazzrockgruppen Inside Out. Lite sång, lite dikter, lite trams och mycket finurligheter.

" Martin Svensson är en mycket bra sångare. Svensson har förmågan att etsa fast orden i mitt medvetande. Det har inte bara att göra med att han har en oemotståndlig kraft i rösten, utan också att han kan dramatisera sången så att den blir laddad utöver det rent melodiska. Här exellerar Martin Svensson i en folkhemsk förnöjsamhet och liknöjdhet(…)exploderar publiken i skrattparoxysmer."
- Henrik Halvarsson, Helsingborgs Dagblad.

   

Om konsten att hålla tillgodo med blöta
raggsockor -88

Återigen en riktig kabare med texter av Daniil Charms, sånger av Vysotskij och sketcher av Johan Tell och mig. En väldigt bra föreställning som sågs av allt för få människor.

"Raggsockskabaren blandar satir, ironi och lyrik på ett lättsamt och roligt sätt som inte utesluter skärpa och allvar" - HD

   

Jag utbildade mig till sjuksköterska och på Lasarettet spelades en revy, Skratterian, som jag var med i -92, -93 och -94. Det var en riktigt go och härlig amatörrevy, med mycket proffsig attityd.

En del nummer är rena klassiker och allting var nyskrivet av ensemblen. Föreställningen 1994 var jag även regissör för.

 
   

Under 1996 spelade jag en enmansföreställning, "Mandom, mod och mesige män - en föreställning om konsten att vara man" på Röda Kvarn.

Det var en föreställning som bestod av egna monologer och texter varvat med andras texter, dikter och sånger. Henrik Pihl från Lund spelade piano. En genomtänkt och bra kvalitetskabarè och en hel del folk kom och såg den och publikomdömena var lyriska.

" En både träffsäker och rolig liten uppsättning om en rad funderingar hos en man som i sinnet är kvar i ungdomen; men vars kropp bedragit honom genom att leda honom mot medelåldern. " - Stefan Lindqvist, NST

"Rädslan för att bli tunnhårig, undringar kring förlossningar, våndan över att inte kunna reparera bilar när det kommer en kurvig blondin och ber om hjälp - det är viktiga ingredienser i en mans liv enligt Martin Svensson. (...) Martin Svensson är en naturbegåvning på scen, otroligt rolig i sitt ansiktsutspel och sitt sätt att betona hopplösheter i tillvaron. Jag hoppas att vi får se mer av honom på scen i framtiden." - Lotta Carlson, HD

   
1996 öppnade The Tivoli i Helsingborg och en av de första föreställningarna där var en inspelning för Kanal 5 inför programmet "Stå Upp". Jag stod i publiken och kände direkt att det där var min grej. Folk skrattade mycket åt mina monologer och jag skulle kunna göra om dem till standup.
Dagen efter kontaktade jag The Tivoli och frågade om jag kunde få prova på standup. Jag fick en tid innan Jan Bylund den 6 februari 1997 och det gick så bra att jag fick köra varje kväll det var standup under hela våren. Många komiker såg mig och gillade vad de såg och Thomas Petersson fixade en tid åt mig på Norra Brunn. Norra Brunn var då gigantiskt populärt och en tid där var inget man fick hur som helst. 26 maj debuterade jag på Norra Brunn och det gick oerhört bra. En servitris sa att det var den bästa debut hon sett.
Med tiden har det blivit många kvällar på Norra Brunn och över 120 kvällar på The Tivoli.
   

I samband med "Mandom, mod och mesige män" växte en idé fram om en sångföreställning. En idé som till slut blev till en färdig föreställning:
Killar kan - sånger om män.

Medverkande: Henrik Pihl, Lund - dragspel och piano och
Nils Bondesson, Malmö - dragspel
och piano.

 


Föreställningen spelade vi under 1999 och 2000 och den bestod av ett personligt urval sånger, skrivna av män. Temat för sångerna är män och manlighet. Sångerna varvades med lättsam stand up comedy, en slags "stand up light", och det blev en mycket personlig föreställning med mycket värme.

2006 tog jag upp föreställningen igen, nu under namnet "Sånger om Män". Jag tog kontakt med musikern PO Nilsson och vi spelade den på Helsingborgsfestivalen. Det var himla kul så det gör jag gärna om.

Sedan 1997 är det främst standup som gäller men det står det ju massor om på andra ställen på hemsidan.

Samtliga foto: privat.