Historia |
|
|
Här håller
jag mig till min så kallade "karriär".
Min sceniska bakgrund är den att jag spelat amatörteater
sedan gymnasietiden. Min egentliga scendebut var i Klippans Gymnasieskolas
julrevy 1978. |
|
|
|
Jag upptäckte att jag gillade
att stå på scen och gick med i NBVs amatörteaterförening
i Helsingborg. Under några år sökte jag till olika
scenskolor och var snubblande nära att komma in, men åkte
tyvärr ut i sista omgången vid ett par tillfällen.
Läsåret 83/84 gick jag teaterlinjen på Ingesunds
folkhögskola i Arvika. Det var mycket lärorikt och där
träffade jag även Tove, min då blivande fru.
|
|
|
|
Under några år varvade
jag diverse jobb med amatörteater och jag var under flera år
mycket aktiv i det alternativa kulturlivet i Helsingborg och bl.a.
spelade jag Scapin i Molieres "Scapins skälmstycken"
1986 om vilket pressen skrev:
"Mest imponerad blev jag av Martin Svensson som spelade den
finurlige och baksluge Skapin med enorm utstrålning. Hans
mimik, hans pantomimspel och röstförvandlingar kändes
minsann inte som de utfördes av en amatörskådespelare
i en premiärföreställning"
- Larsolof Carlsson, HD
|
|
|
|
Jag var med och startade Kulturhuset Röda
Kvarn och Folkets Bio i Helsingborg. Genom Röda Kvarn träffade
jag Johan Tell.
Tillsammans med Johan gjorde jag sedan tre kabaréer: |
|
|
Kärlek och satir på
Röda Kvarn -87
En klassisk kabare, med sånger, sketcher och dikter. Johan
och jag samt Irene Grahn och Nettan Simson. Johan Winberg spelade
piano. En lysande föreställning. Hur bra som helst. Kulturhuset
Röda Kvarns första egna produktion.
"
lika rolig, som beskrivningen av det är torftig."
- NST
"Dråpligt och tänkvärt" - HD
"Skarpsinnig satir" - Arbetet
|
|
|
|
Sydvästen -88
Specialarrangemang tilsammans med jazzrockgruppen Inside Out. Lite
sång, lite dikter, lite trams och mycket finurligheter.
" Martin Svensson är en mycket bra sångare. Svensson
har förmågan att etsa fast orden i mitt medvetande. Det
har inte bara att göra med att han har en oemotståndlig
kraft i rösten, utan också att han kan dramatisera sången
så att den blir laddad utöver det rent melodiska. Här
exellerar Martin Svensson i en folkhemsk förnöjsamhet
och liknöjdhet(
)exploderar publiken i skrattparoxysmer."
- Henrik Halvarsson, Helsingborgs Dagblad.
|
|
|
|
Om konsten att hålla
tillgodo med blöta
raggsockor -88
Återigen en riktig kabare med texter av Daniil Charms, sånger
av Vysotskij och sketcher av Johan Tell och mig. En väldigt
bra föreställning som sågs av allt för få
människor.
"Raggsockskabaren blandar satir, ironi och lyrik på
ett lättsamt och roligt sätt som inte utesluter skärpa
och allvar" - HD
|
|
|
|
Jag utbildade mig
till sjuksköterska och på Lasarettet spelades en
revy, Skratterian, som jag var med i -92, -93 och -94.
Det var en riktigt go och härlig amatörrevy, med
mycket proffsig attityd.
En del nummer är rena klassiker och allting
var nyskrivet av ensemblen. Föreställningen 1994
var jag även regissör för. |
|
|
|
|
|
Under 1996 spelade
jag en enmansföreställning, "Mandom, mod och mesige
män - en föreställning om konsten att vara man"
på Röda Kvarn.
Det var en föreställning som bestod
av egna monologer och texter varvat med andras texter, dikter och
sånger. Henrik Pihl från Lund spelade piano. En genomtänkt
och bra kvalitetskabarè och en hel del folk kom och såg
den och publikomdömena var lyriska.
" En både träffsäker
och rolig liten uppsättning om en rad funderingar hos en man
som i sinnet är kvar i ungdomen; men vars kropp bedragit honom
genom att leda honom mot medelåldern. " - Stefan Lindqvist,
NST
"Rädslan för att bli tunnhårig,
undringar kring förlossningar, våndan över att inte
kunna reparera bilar när det kommer en kurvig blondin och ber
om hjälp - det är viktiga ingredienser i en mans liv enligt
Martin Svensson. (...) Martin Svensson är en naturbegåvning
på scen, otroligt rolig i sitt ansiktsutspel och sitt sätt
att betona hopplösheter i tillvaron. Jag hoppas att vi får
se mer av honom på scen i framtiden." - Lotta Carlson,
HD |
|
|
|
|
1996
öppnade The Tivoli i Helsingborg och en av de första föreställningarna
där var en inspelning för Kanal 5 inför programmet
"Stå Upp". Jag stod i publiken och kände direkt
att det där var min grej. Folk skrattade mycket åt mina
monologer och jag skulle kunna göra om dem till standup.
Dagen efter kontaktade jag The Tivoli och frågade om jag kunde
få prova på standup. Jag fick en tid innan Jan Bylund
den 6 februari 1997 och det gick så bra att jag fick köra
varje kväll det var standup under hela våren. Många
komiker såg mig och gillade vad de såg och Thomas Petersson
fixade en tid åt mig på Norra Brunn. Norra Brunn var då
gigantiskt populärt och en tid där var inget man fick hur
som helst. 26 maj debuterade jag på Norra Brunn och det gick
oerhört bra. En servitris sa att det var den bästa debut
hon sett.
Med tiden har det blivit många kvällar på Norra Brunn
och över 120 kvällar på The Tivoli. |
|
|
I samband
med "Mandom, mod och mesige män" växte
en idé fram om en sångföreställning.
En idé som till slut blev till en färdig föreställning:
Killar kan - sånger om män.
Medverkande: Henrik Pihl, Lund - dragspel
och piano och
Nils Bondesson, Malmö - dragspel
och piano. |
|
|
|
Föreställningen spelade vi under 1999 och 2000 och den
bestod av ett personligt urval sånger, skrivna av män.
Temat för sångerna är män och manlighet. Sångerna
varvades med lättsam stand up comedy, en slags "stand
up light", och det blev en mycket personlig föreställning
med mycket värme.
2006 tog jag upp föreställningen igen,
nu under namnet "Sånger
om Män". Jag tog kontakt med musikern PO Nilsson och
vi spelade den på Helsingborgsfestivalen. Det var himla kul
så det gör jag gärna om.
Sedan 1997 är det främst standup som gäller
men det står det ju massor om på andra ställen
på hemsidan.
Samtliga foto: privat. |
|